Účtovanie bločkov ešte jednoduchšie

,

Už niekoľko rokov je pri účtovaní pokladničných dokladov (bločkov) v systéme OBERON k dispozícii skvelý pomocník – mobilná aplikácia QeeR skener, prípadne bežný snímač čiarových kódov s podporou QR kódov. Namiesto veľakrát ťažkopádneho manuálneho „nahadzovania“ bločkov tak možno účtovať pokladničné doklady v peňažnom, resp. účtovnom denníku v module Účtovníctvo automaticky – rýchlym a jednoduchým nasnímaním QR kódu, ktorý sa nachádza na každom doklade zaevidovanom v systéme eKasa. Po nasnímaní OBERON stiahne údaje dokladu z internetu a zaeviduje ich do peňažného/účtovného denníka.

Čo je nové?

Od verzie OBERON-u Február/2025 pribudlo v programe niekoľko vylepšení, ktoré výrazným spôsobom zjednodušujú a zefektívňujú automatické účtovanie pokladničných dokladov:

  1. Pole eKasa UID – prvým vylepšením je nové pole s názvom eKasa UID vo formulári Zápis v účtovnom denníku, resp. Zápis v peňažnom denníku. Po nasnímaní QR kódu na pokladničnom doklade sa do tohto poľa z bločku automaticky načíta unikátny identifikátor dokladu (UID).
  2. Načítanie bločku zo systému eKasa – po kliknutí na symbol oka vedľa poľa eKasa UID sa zo systému eKasa, t. j. servera finančnej správy načíta daný pokladničný doklad, ktorý sa zobrazí v náhľade vo formáte HTML (Obrázok č. 1).
  3. Automatické uloženie bločku zo systému eKasa – po uložení daného zápisu v účtovnom/peňažnom denníku (stlačením tlačidla OK) sa tento súbor vo formáte HTML automaticky uloží ako príloha k danému záznamu (zápisu).
  4. Automatické uloženie bločku zo systému eKasa do elektronického archívu – uložením súboru vo formáte HTML ako prílohy k danému záznamu sa tento súbor automaticky stáva súčasťou aj elektronického archívu (Obrázok č. 2). Prílohy možno z elektronického archívu exportovať v štruktúrovanej forme (Obrázok č. 3).

Implementovaná dvojaká metodika

Od 1. januára 2025 pokladničné doklady na serveri finančnej správy neobsahujú rekapituláciu DPH, preto je pre účely účtovníctva potrebné DPH dopočítať z položiek. Uplatniť pritom možno dve metodiky:

  1. výpočet DPH jednotlivo pri každej položke dokladu – DPH sa vypočíta pri každej položke zvlášť a jednotlivé sumy DPH sa sčítajú,
  2. výpočet DPH sumárne – DPH sa vypočíta zo súčtu súm jednotlivých položiek v danej sadzbe DPH.

Pri uplatnení uvedených metodík môžu pri výpočte v jednotlivých prípadoch vzniknúť centové rozdiely. Program však „myslí“ aj na túto okolnosť. Preto pri prvom načítaní QR kódu z daného pokladničného dokladu uplatní prvú metodiku a pri opakovanom načítaní QR kódu uplatní druhú (opačnú) metodiku výpočtu DPH.

Očakáva sa, že v apríli 2025 bude prebiehať opätovná aktualizácia firmvéru fiškálnych zariadení tak, aby sa v rámci pokladničných dokladov na server finančnej správy znovu zasielala aj rekapitulácia DPH. Tým by sa mal problém s rozdielmi pri výpočte DPH vyriešiť.

Pokladničný doklad zo systému eKasa

Pokladničný doklad, ktorý možno v OBERON-e načítať zo servera finančnej správy a zobraziť vo formáte HTML predstavuje mocný nástroj, ktorý má viaceré výhody a ponúka variabilné možnosti využitia:

  1. Hlavnou výhodou pokladničného dokladu získaného zo servera finančnej správy je garancia, že ide o pravý doklad, ktorý možno uschovať v elektronickej forme bez toho, aby bolo potrebné daný fyzický pokladničný doklad skenovať, resp. vyhotovovať jeho fotografiu. Možno sa tak vyhnúť potrebe uschovávať relatívne veľké súbory, čo zvyšuje nároky na priestor v databáze, resp. na pamäťovom médiu (napr. pevnom disku). Ide tak o efektívnu formu digitalizácie pokladničných dokladov.
  2. Pokladničný doklad zo servera finančnej správy je v každom ohľade porovnateľný s dokladom zaslaným prostredníctvom e-mailu, ktorý plnohodnotne nahrádza tlačený pokladničný doklad. Oproti takémuto dokladu však pokladničný doklad zo systému eKasa navyše poskytuje garanciu, že ide o doklad nespochybniteľný vo svojej originalite.
  3. Na základe uvedeného možno usudzovať, že pokladničný doklad získaný zo servera finančnej správy možno uplatniť všade tam, kde sa vyžaduje tlačený pokladničný doklad – napr. pri reklamácii, pri vrátení tovaru (ak to predajca umožňuje), pri uplatnení záruky na tovar, v účtovníctve, či pri akejkoľvek daňovej kontrole a pod.

Ako zaúčtovať pokladničný doklad?

Postup zaúčtovania pokladničného dokladu nájdete v téme Pomocníka OBERON Automatické účtovanie pokladničných dokladov. Ďalšie informácie získate na stránke QeeR skenersnímače čiarových kódov.

Informácie uvedené v tomto článku majú len informatívny charakter a nie sú právne záväzné. Predstavujú našu reflexiu problematiky, ktorá je v článku spracovaná.

Čo je OBERON?

Komplexný a moderný ekonomický systém pre malé a stredne veľké firmy.

Na čom pracujú vývojári

Automatické sťahovanie bankových výpisov (transakcií) zo všetkých bánk

Generovanie popisov skladových kariet cez AI

Modul Plánovanie

Prehľad ochrany osobných údajov

Táto webová stránka používa súbory cookie, aby sme vám mohli poskytnúť čo najlepší používateľský zážitok. Informácie o súboroch cookie sú uložené vo vašom prehliadači a vykonávajú funkcie, ako je vaše rozpoznanie, keď sa vrátite na našu webovú stránku, a pomoc nášmu tímu pochopiť, ktoré časti webovej stránky považujete za najzaujímavejšie a najužitočnejšie.